Udskriv
 

Strandsten mellemtrin

Stenene på stranden gemmer på mange spændende historier om istider, vulkaner og kontinenter i drift. Vi kigger nærmere på stenene og på, hvad der adskiller dem fra hinanden og prøver at inddele dem efter forskellige dannelsesmiljøer.
Om aktiviteten

Sted:

Strandmøllen

Målgruppe:

4. klasse, 5. klasse, 6. klasse

Fag/læreplan:

Skolefag: Natur/teknologi
J
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D


Varighed:

4 timer

Mål:

At eleverne bliver trænet i at iagttage forskelle og ligheder ved stenene og lærer at sortere og navngive forskellige sten ud fra enkle kriterier såsom form, farve og tekstur på materialerne. At eleverne lærer at kende levende fra ikke levende materialer (fossiler vs uorganiske sten).

Drejebog:

Dagen starter med en snak om sten, og hvad en sten egentlig er for en størrelse. De relevante fagbegreber introduceres, hvorefter eleverne i grupper sættes i gang med at undersøge og sortere sten på stranden efter egne kriterier. Opsamlingen kobler elevernes egne sorteringskriterier til geologernes og lærer eleverne om de forskellige grupper af sten. Efterfølgende tager vi på en tidsrejse tilbage til dengang stenene blev dannet, til istiden og til stenalderen, hvor eleverne i tre hold roterer mellem tre værksteder, hvor vi arbejder med sten på forskellig vis. Dagen rundes af med en lille leg.

Opgaver for lærere og pædagoger:

At støtte op om eleverne i løbet af dagen, være opmærksom på, om nogle elever falder fra og hjælpe dem tilbage igen.



 
Booking
Klik her for at læse mere om hvordan du booker aktiviteten
 
Bemærk
Vi mødes på græsarealet ved Strandmøllekroen
 
Husk
Tøj til alt slags vejr - vi er ude ved stranden hele dagen uden mulighed for at komme ind! Husk at minde eleverne om, at det ofte blæser ved stranden og derfor kan være godt med en ekstra trøje.
 

 
 
 
Naturskolerne.dk       Tlf. 45 80 59 26       mail@naturskolerne.dk       Raadvad 50, 2800 Lyngby