Vandressourcer og vandets kredsløb
Vand er nødvendigt for alt liv. Det anslås, at ca. 1 milliard mennesker ikke har rent drikkevand. Vand kan i fremtiden også blive en begrænset ressource i Danmark. Hvad sker der med vandet gennem dets kredsløb fra fordampning til nedbør, overfladevand, grundvand, brugsvand, spildevand og til sidst havvand? Kan vi måle på vandet (fysisk/kemisk), hvor i kredsløbet en vandprøve er taget..? – Det er bl.a. det vi skal prøve. Eleverne skal studere geografien i oplandet til Mølleåen og måle de kemiske forandringer (surhedsgrad, kalk, ledningsevne, ilt, fosfor, nitrat) som kan spores i regnvand, grundvand (vandværk), stillestående vand (mølledammene), rindende vand (åen), samt i brakvand (udløbet til havet). Aktiviteten går på tværs af naturfagene fysik/kemi, geografi og biologi.
Mål med aktiviteten
- At eleverne kan forklare de grundlæggende principper i vandets kredsløb.
- At eleverne kan nævne faktorer som påvirker vandmiljøet.
- At eleverne kan fortælle om Mølleåens opland.
- At eleverne kan lave kemiske analyser af en vandprøve og give bud på prøvens oprindelse.
- At eleverne kan måle strømhastighed og vandføring i Mølleåen.
- At eleverne kan beregne stoftransport fra land til hav og perspektivere til produktion og bæredygtig udvikling.
Bemærk
Aktiviteten kræver, at I alle møder på/med cykel (og cykelhjelm), da vi sammen indsamler prøver fra Mølleåens opland og forskellige strækninger.
Praktisk
Tidsrum: 09:15 - 13:00
Sted: Raadvad Naturskole
Klassetrin: 8. klasse, 9. klasse, Gymnasie/HF
Antal elever: 8 - 25
Fag: Biologi, Fysik/kemi, Geografi, Naturfag